تابلو مدیریت دود چیست و چه کاربردی دارد ؟
بعد از حادثه ی ساختمان پلاسکو ، استانداردهای سازمان آتشنشانی در مورد ساختمان های بلند مرتبه و ساختمان هایی که طبقاتی در زیر زمین دارند تغییرات اساسی کرد و نظارت بر اجرای این قوانین نیز با سخت گیری و جدیت بیشتری دنبال شد . یکی از قوانین جدید ، استفاده از سیستم مدیریت دود در ساختمانهایی است که پارکینگ در همکف و زیرزمین دارند و به هوای آزاد نیز دسترسی ندارند و این قوانین به جهت جلوگیری از مرگ در اثر خفگی در زمان حریق و یا ازدیاد گاز مونوکسید کربن حاصل از احتراق وسایل نقلیه میباشد . بر اساس این قانون ، سیستمی جهت تخلیه ی دود ( دود حریق و یا گازهای حاصل از احتراق وسایل نقلیه ) و نیز سیستمی جهت تزریق هوای تازه میبایست مطابق دستورالعمل های سازمان آتشنشانی ایجاد گردد. لذا برای اجرای این دستور ، کانال کشی اگزاست و نیز کانال کشی هوای تازه در پارکینگ ها در طبقات منفی و همکف با متریال مورد تایید سازمان الزامی شد. فن های اگزاست (مکش) میبایست قابلیت تحمل دمای 300 درجه سلسیوس را حداقل به مدت 1 ساعت داشته باشند ( فن های F300 ) . فن های اگزاست و هوای تازه میبابست در محل هایی مانند بام و یا فضای بیرون از ساختمان در حیاط همکف و … نصب گردند. در ابتدای ورود کانال اگزاست و یا هوای تازه به هر طبقه و در صورت داشتن رایزر مشترک کانال ، یک دمپر برقی در مسیر کانال نصب میگردد.
تابلو اتوماسیون مدیریت دود در زمان هایی که حریق وجود ندارد ، جهت جلوگیری از ازدیاد گاز سمی و بسیار خطرناک مونوکسید کربن ( CO ) به کمک سنسورهای تشخیص گاز مونوکسید کربن که پیوسته میزان گاز موجود در هوای پارکینگ ها را پایش میکنند و در صورتی که میزان گاز CO از حدود تعیین شده (50 PPM ) بیشتر شد ، ضمن روشن کردن فن های اگزاست ( و بعد از یک دقیقه فن های هوای تازه ) در همان طبقه پارکینگ دمپرها را نیز باز میکند ( ابتدا دمپر اگزاست و بعد از یک دقیقه دمپر هوای تازه ) و این کار را بصورت مستقل برای هر طبقه انجام میدهد. در زمان های حریق سناریوی اجرا تغییر میکند و سنسورهای مونوکسید کربن ، دیگر مورد بررسی قرار نمیگیرند و سیستم اعلام حریق است که کنترل کار را به عهده میگیرد. بین تابلو اتوماسیون مدیریت دود و دستگاه مرکزی اعلام حریق لینک ارتباطی برقرار است. در زمان هایی که دستگاه اعلام حریق ، حریق را در یک طبقه دیگر که پارکینگ نیست اعلام میکند ، تابلو اتوماسیون مدیریت دود ، هیچکدام از فن های اگزاست ، فن های هوای تازه و دمپرها را روشن نمیکند ، بلکه فقط فن های فشار مثبت راه پله های فرار را روشن میکند ( البته در صورت وجود داشتن این فن ها و کانال کشی مربوطه در یک پروژه) ولی اگر دستگاه اعلام حریق در یک طبقه از پارکینگ اعلام حریق نماید ، همزمان فن های فشار مثبت و فن های اگزاست روشن میشوند و دمپر اگزاست همان طبقه نیز روشن میگردد. پس از یک دقیقه ( در تابلو های مدیریت دود شرکت پرتو شید پایا توان ، این زمان از روی پنل HMI دستگاه قابل تغییر است ) فن های هوای تازه و دمپر هوای تازه آن طبقه نیز روشن میشوند . اگر حریق در طبقه دیگری نیز روی دهد و سیستم اعلام حریق آن را اعلام نماید ، تابلو اتوماسیون مدیریت دود ، دمپرهای اگزاست و پس از یک دقیقه دمپر هوای تازه آن طبقه را نیز روشن میکند . این عملیات روشن بودن فن ها و دمپرها تا یک ساعت پس از اتمام حریق و ریست شدن دستگاه اعلام حریق برقرار میباشد ( این زمان نیز از روی پنل کاربری HMI روی درب تابلو قابل تغییر میباشد).
فن های اگزاست و هوای تازه در طراحی میبایست بصورت جفت میباشند که در زمان های غیر حریق هر بار که روشن میشوند فقط یک فن روشن میشود و پس از خاموش شدن ، سری بعد فن دیگر روشن میشود (Change over system) و در زمان های حریق هر دو فن اگزاست و هر دو فن هوای تازه با هم روشن میشوند.