الزامات یک سیستم مدیریت دود
عملکرد خوب یک سیستم مدیریت دود به عوامل زیر بستگی دارد :
1- طراحی مناسب بر اساس شرایط پروژه
2- استفاده از تجهیزات با کیفیت و استاندارد
3- نصب صحیح تجهیزات
4- راه اندازی سیستم اتوماسیون مطمئن
1- طراحی مناسب بر اساس شرایط پروژه :
در سیستم های مدیریت دود و تهویه پارکینگ ها با توجه به شرایط پروژه، طرح های متفاوتی اجرا میگردد . در تمامی پروژه ها جهت تهویه هوا و خروج گازهای حاصل از احتراق از اگزاست فن ها و تزریق هوای تازه ، از فن های دمنده استفاده میگردد. این فن ها در محیط های باز و غیر سرپوشیده نصب میگردند (مانند بام ، حیاط و … ) توسط کانال های با ابعاد مناسب به سمت طبقات پارکینگ هدایت میشوند. کانال ها در ابتدای ورود به هر طبقه توسط دمپرهای موتوری امکان تفکیک شدن فضاها را مهیا میکنند. با توجه به ابعاد پارکنیگ و محاسبات طراح سیالات ، حداقل یک رایزر عمودی شامل کانال اگزاست و کانال هوای تازه وجود خواهد داشت که در صورت بزرگ بودن ابعاد پارکینگ های طبقات منفی ، تعداد این رایزرها افزایش خواهد یافت . برای تهویه هوا در هر طبقه دو روش وجود خواهد داشت :
الف – اجرای کانال کشی در مسیر افقی برای کانال های اگزاست و کانال های هوا تازه و نصب دریچه در فواصل مشخص جهت توزیع مناسب مکش و دهش
ب – استفاده از جت فن های سقفی جهت هدایت دود و هوای تازه به سمت رایزرهای عمودی که تعداد و نحوه استقرار این جت فن ها با کمک نرم افزارهای مشابه سازی حریق CFD انجام میگردد.
همچنین جهت کنترل کیفیت هوای پارکنیگ ها در زمان های غیر حریق میبایست پایش مداوم صورت گیرد . این کار با نصب سنسورهای سنجش کیفیت هوا ( مانند سنسور مونوکسید کربن) و اتصال به سامانه هوشمند مدیریت دود انجام میگردد.
بنابراین ، طراحی مناسب شامل موارد زیر است :
طراحی تعداد ، نوع و سایز فن ها ، طراحی ابعاد کانال و ضخامت ورق کانال ، طراحی تعداد دریچه های مکش و دهش کانال ، طراحی تعداد جت فن ها ، طراحی مدل ، قدرت ، موقعیت دمپرهای موتوری ، طراحی نوع ، تعداد و محل استقرار سنسورهای مونوکسید کربن ، طراحی سناریوی مدیریت دود ، طراحی نحوه و نوع کابل کشی بین تجهیزات و ….
2- استفاده از تجهیزات با کیفیت و استاندارد :
طی سال های اخیر ، در پروژه های ساختمانی ، تجهیزات مرتبط با بخش آتشنشانی شامل (اطفاء حریق) ، ( اعلام حریق) ، ( مدیریت دود) میبایست از وندور لیست مورد تایید سازمان آتشنشانی استان انتخاب گردند. این وندور لیست در سایت سازمان آتشنشانی موجود میباشد.
یکی از عوامل کارکرد صحیح یک سیستم ، قطعا به کیفیت و استاندارد بودن تجهیزات استفاده شده در آن پروژه مربوط میگردد . خوشبختانه با دقت نظر مسئولان ذیربط در حوزه ایمنی ساختمان ها و مخصوصا در سازمان آتشنشانی ، این مهم به درستی کنترل میگردد.
3- نصب صحیح تجهیزات :
اهمیت نصب صحیح تجهیزات به همان اندازه استفاده از تجهیزات با کیفیت میباشد. تجهیزات استفاده شده در سیستم مدیریت دود میبایست توسط نصاب های متبحر و با نظارت کامل بخش مهندسی انجام گیرد. نصب صحیح فن های اگزاست و هوای تازه شامل استقرار تراز و استفاده از ساپورت های مناسب و رعایت فاصله فن های اگزاست و هوای تازه ، نصب فنس ابتدای فن ها به جهت جلوگیری از ورود پرنده و حیوانات و … به داخل فن ها ، نصب صحیح کانال ها شامل نصب ساپورت مناسب ، جاگزاری نخ های نسوز مابین کانال های اگزاست ، نصب صحیح دمپرها و اطمینان از هوابند کردن دمپر در زمان بسته بودن ، کابل کشی صحیح بین تجهیزات و اجرای کل کابل کشی با کابل های نسوز و رد کردن کابل ها از داخل قلاف فلزی ( لوله فلزی ، فلکسیبل فلزی) ، استفاده از جعبه تقسیم های فلزی و عدم استفاده از جعبه تقسیم های PVC ، ساخت تابلو برق مطابق آخرین استانداردهای روز دنیا ، لیبل گزاری روی کلیه سیم کشی ها و کابل کشی ها و تجهیزات مطابق نقشه های طراحی شده و …
4- راه اندازی سیستم اتوماسیون مطمئن :
یک سیستم اتوماسیون مطمئن میبایست دارای شرایط زیر باشد :
الف – طراحی مناسب و مطمئن در بخش سخت افزار (سامانه هوشمند مدیریت دود میبایست با تجهیزات مناسب و متناسب با ظرفیت سیستم طراحی گردد و میبایست به گونه ای طراحی گردد که اختلال در یک بخش باعث از کار افتادن کل سیستم نگردد )
ب – طراحی مناسب و مطمئن در بخش نرم افزار (نرم افزار سیستم مدیریت دود میبایست بصورت ماژولار بوده و به صورت پیوسته حریق را پایش نماید و در زمان های غیر حریق آلایندگی گازهای حاصل ا احتراق اتومبیل ها را پایش نماید و در صورت نداشتن سنسورهای مونوکسی کربن ، امکان برنامه ریزی در عملکرد سیستم تهویه را دارا باشد)
ج – داشتن فیدبک از کلیه تجهیزات مرتبط . این امکان ، به سیستم قدرت تشخیص خطا را میدهد به گونه ای که در صورت عدم عملکرد یک سیستم و یا جدا شدن بخشی از سیستم ، ضمن شناسایی آن خطا جهت اطلاع به اپراتور ، سناریوی مرتبط را اجرا مینماید.